Ενσιλωτής

Ενσιλωτής

Πέμπτη, 8 Σεπτεμβρίου 2016

Γιατί δεν υπήρχε πάγος στον Αρκτικό Ωκεανό το 1903;


Στην αυγή του 20ού αιώνα δεν είχε ανοίξει ακόμα η διώρυγα του Παναμά και για να πάει ένα πλοίο απ' τη Δυτική Ευρώπη στην Κίνα, στις αγορές του μεταξιού και των μπαχαρικών, έπρεπε είτε να κάνει τον περίπλου της Νότιας Αμερικής είτε να πάει απ' τη διώρυγα του Σουέζ και τον Ινδικό Ωκεανό. Το όνειρο των θαλασσοπόρων απ' το 16ο έως και το 19ο αιώνα ήταν να βρουν μια διαδρομή για το περίφημο "Βορειοδυτικό Πέρασμα", απ' το Βόρειο Ατλαντικό προς το Βόρειο Ειρηνικό Ωκεανό, όπως δείχνει η πιο πάνω εικόνα, συντομεύοντας πολύ τους χρόνους ταξιδιού για το παγκόσμιο εμπόριο.

Οι συνθήκες ταξιδιού εκείνα τα χρόνια ήταν πολύ δύσκολες στα συγκεκριμένα νερά: δεν ήταν μόνο ο πάγος και η ομίχλη, ήταν κυρίως η έλλειψη χαρτογράφησης μιας περιοχής με πάρα πολλά νησιά και κόλπους, που άλλοτε υπήρχαν κι άλλοτε εξαφανίζονταν απ' τους πάγους. Το 1845-47 μια αποστολή για την ανεύρεση του "Βορειοδυτικού Περάσματος" κατέληξε στην απώλεια δυο πλοίων και 129 ανδρών. Πολυάριθμες αποστολές διάσωσης είχαν ως αποτέλεσμα την ταχεία βελτίωση των χαρτογραφικών γνώσεων. Στις 16 Ιουνίου 1903 ο Νορβηγός εξερευνητής Ρόαλντ Αμούντσεν ξεκίνησε με το Gjøa, ένα εντυπωσιακά ελαφρύ καΐκι μόλις 47 τόννων, για να πραγματοποιήσει με τη σειρά του την προσπάθεια να βρει "το Πέρασμα". Πέρασε αρχικά απ' τη Γροιλανδία και στις 9 Σεπτέμβρη έφθασε σ' ένα απάνεμο κόλπο βόρεια του Καναδά, που είναι έκτοτε γνωστός ως "το καταφύγιο του Gjøa" (Gjøa Haven). Έμεινε εκεί δυο χρόνια, καθώς τμήμα της αποστολής ήταν ...
έρευνες ενός τουλάχιστον έτους για τη μετατόπιση του βόρειου μαγνητικού πόλου της γης. Απέπλευσε στις 17 Αυγούστου 1905, αλλά τον Σεπτέμβριο η θάλασσα πάγωσε και το Gjøa ακινητοποιήθηκε κοντά στο Herschel Island. Στις 31 Αυγούστου 1906 έφθασε στο Nome της Αλάσκα, ολοκληρώνοντας για πρώτη φορά το διάπλου του "Βορειοδυτικού Περάσματος".

Το Gjøa δεν επέστρεψε στη Νορβηγία, το 1909 δωρήθηκε στην πόλη του Σαν Φραντσίσκο κι εκτέθηκε στο πάρκο Golden Gate, όπου το ξύλινο σκαρί γρήγορα άρχισε ν' αποσυντίθεται. Το 1948 έγιναν εργασίες αποκατάστασης, το 1972 επεστράφη στη Νορβηγία κι απ' το 2012 φιλοξενείται σε στεγασμένη πτέρυγα του Μουσείου Fram, στο Bygdøynes του Όσλο.

Ωστόσο, φαίνεται πως όταν το Gjøa στις 9 Σεπτέμβρη 1903 έφθασε στο Gjøa Haven, το ανατολικό άκρο του στενού θαλάσσιου διάδρομου που είναι γνωστός ως Simpson Strait ΗΤΑΝ ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΑΠΟ ΠΑΓΟ και το ταξίδι μπορούσε να ολοκληρωθεί μέσα στον ίδιο χρόνο, κάτι αδιανόητο μέχρι τότε και κάτι εξαιρετικά δύσκολο ακόμα και σήμερα, με τα εξελιγμένα ισχυρά παγοθραυστικά.

Το ελεύθερο από πάγο "Βορειοδυτικό Πέρασμα" του 1903 αποτυπώθηκε στον τύπο της εποχής: όπως δείχνει το διπλανό απόσπασμα απ' τους New York Times της 9ης Μαρτίου 1907, ο Αμούντσεν τιμήθηκε απ' το Γάλλο Πρόεδρο και δήλωσε πως "είδα το Βορειοδυτικό Πέρασμα ανοιχτό μπροστά απ' το πλοίο μου τον πρώτο χρόνο του ταξιδιού και δεν το εκμεταλλεύθηκα, καθώς τμήμα της αποστολής ήταν να κάνω παρατηρήσεις για το μαγνητικό πόλο. Τελικά όντως διέπλευσα το Βορειοδυτικό Πέρασμα, αλλά πολύ πιο δύσκολα απ' ό,τι το είδα τον πρώτο χρόνο". 

Οι αναρτήσεις μας δημοσιεύονται στο greeklignite.blogspot.gr και στο Facebook, στη διεύθυνση Greeklignite! Πατήστε "Μου αρέσει" (Like) στη σελίδα μας, για να έχετε πιο άμεση ενημέρωση! Και ανοίγετε τις αναρτήσεις, καθώς το Facebook δεν θα σας τις εμφανίζει καθόλου στη ροή αν δει πως δεν τις ανοίγετε. 

Το απόσπασμα παρουσιάζει ο δικτυακός τόπος Real Science, αν και με αναφορά στο 1904, όχι στο 1903. Το ίδιο γεγονός καταγράφει και ο δικτυακός τόπος του Μουσείου Φραμ.

Μπορεί λοιπόν οι κλιματικοί ΑΠΕτεώνες να μας έχουν πρήξει "με τους πάγους που λιώνουν λόγω της παγκόσμιας υπερθέρμανσης", μπορεί να έχουν διοχετευθεί ποταμοί δισεκατομμυρίων δολαρίων στην παγκόσμια προπαγάνδα περί "ανθρωπογενούς κλιματικής αλλαγής", αλλά δεν μπορούν, τουλάχιστον δεν το έκαναν ακόμα, να εξαφανίσουν τις μαρτυρίες των παλαιότερων χρόνων, τότε που η συγκέντρωση του CO2 στην ατμόσφαιρα ήταν πολύ μικρότερη της σημερινής, τότε που οι ανθρωπογενείς εκπομπές CO2 ήταν εξαιρετικά μικρότερες των σημερινών. Αλλά, δυστυχώς γι' αυτούς, οι πάγοι στο "Βορειοδυτικό Πέρασμα" έλιωναν και τότε, όπως και τώρα, από 100% φυσικά αίτια, αδιαφορώντας παγερά για την προπαγάνδα.

Κι ο πολύ απλός λόγος που, παρόλο που "οι πάγοι λιώνουν", δεν υπάρχει εμπόριο μέσω του "Βορειοδυτικού Περάσματος", είναι πως οι εφοπλιστές δεν θέλουν ούτε να πληρώνουν παγοθραυστικά για ν' ανοίγουν πέρασμα στον πάγο ούτε να διακινδυνεύουν να δουν τα πλοία τους να έχουν τη μοίρα του Τιτανικού. Κατά τα λοιπά, "οι πάγοι λιώνουν"!!!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου