Ενσιλωτής

Το ιστολόγιο λειτουργεί στο περιβάλλον του Google Blogger και ο Blogger χρησιμοποιεί cookies για την παροχή των υηρεσιών, την ανάλυση της επισκεψιμότητας και τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με την περιήγηση στο ιστολόγιο αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2016

Ρίγη ανατριχίλας στη Βρετανία, για το επαπειλούμενο κλείσιμο παλιού εργοστάσιου κάρβουνου. Εδώ ακούει κανείς;



Δεν πέρασαν ούτε λίγες μέρες από τότε που τα πράσινα παπαγαλάκια πιπίλισαν τα μυαλά των ανθρώπων για την καταπληκτική επιτυχία της Σκωτίας "να παράγει αρκετή ενέργεια απ' τα αιολικά της για να καλύψει το 97% των αναγκών της", χωρίς φυσικά κανείς να ισχυριστεί πως η Σκωτία ηλεκτροδοτήθηκε πράγματι απ' τα αιολικά, ακόμα κι αν το WWF φρόντισε να διευκρινίσει πως "για έξι μήνες η παραγωγή ήταν μεγαλύτερη από 100% των αναγκών".

Τώρα τα πράσινα παπαγαλάκια καλούνται ν' αποσαφηνίσουν για ποιο ακριβώς λόγο ρίγη ανατριχίλας διατρέχουν τη Βρετανία στο άκουσμα της είδησης πως η SSE (Scottish and Southern Energy) εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει πρόωρα και μάλιστα πριν τον ερχόμενο χειμώνα το λιθανθρακικό εργοστάσιο Fiddlers Ferry. Γιατί άραγε ανησυχούν, δεν θα τους δώσουν ρεύμα τα αιολικά τους, της εγγυημένης ισχύος λιγότερο ακόμα κι από 1%; Ή το WWF, που εκστασιάζεται απ' τα αιολικά της Σκωτίας; Ή μήπως ανησυχούν επειδή ακόμα δεν έγιναν τα καλώδια με Νορβηγία και Ισλανδία, για να παίρνουν ρεύμα από αδιάλειπτες ΑΠΕ, σαν τα νερά και τη γεωθερμία;

Το εργοστάσιο Fiddlers Ferry, που το βλέπουμε στη φωτογραφία, βρίσκεται στη ΒΔ Αγγλία, δίπλα απ' το Λίβερπουλ, έχει 4 μονάδες των 500MW που μπορούν να κάψουν και βιομάζα και κατασκευάστηκε το 1971, τότε που η Βρετανία κατασκεύαζε, με δημόσιο βεβαίως χρήμα, αληθινά εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής κι όχι "Green Crap". Απ' το 1971 μέχρι το 1990 ανήκε στη δημόσια εταιρεία Central Electricity Generating Board (CEGB), αλλά με το κύμα του Θατσερισμού που σάρωσε τη Βρετανία βρέθηκε διαδοχικά σε πολλούς ιδιοκτήτες: το 1990 πουλήθηκε στην Powergen PLC, που με τη σειρά της το πούλησε το 1999 στην Edison Mission Energy το 1999, η οποία με τη σειρά της το πούλησε στην AEP Energy Services Ltd το 2001, για να καταλήξει το 2004 στην SSE. Η διαδρομή του εργοστασίου απεικονίζει λαμπρά το μεγάλο success story του Θατσερισμού, που ιδιωτικοποίησε δημόσιες υποδομές και τα κέρδη, αλλά τώρα που έρχεται η ...
ώρα ν' αντικατασταθούν οι υποδομές, λόγω συμπλήρωσης του ορίου ζωής τους, κανείς δεν επενδύει με ιδιωτικό χρήμα, όλοι ψάχνουν "ενισχύσεις", "επιδοτήσεις", "εγγυημένες αποδόσεις", μακροχρόνια συμβόλαια". Όλα αυτά βεβαίως με δημόσιο χρήμα, που θα το εξασφαλίσουν ασφαλώς οι κυβερνώντες στο όνομα της προσήλωσης στα αγαθά της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Κι ασφαλώς κάτι εντελώς παρόμοιο ήταν η "μικρή ΔΕΗ", που προωθούσαν Σαμαράς-Βενιζέλος και σίγουρα εξακολουθεί να ονειρεύεται ο Μητσοτάκης, ακολουθώντας τον πρώτο διδάξαντα πατέρα του. Με την ευκαιρία, πότε θα μάθουμε, πότε θα μας πει ο Σύριζα τι έγινε με την επιστράτευση των απεργών της ΔΕΗ το καλοκαίρι του 2014, τότε που το ιστολόγιο αποκάλυψε το μεγάλο κόλπο να μη θέσουν σε λειτουργία μονάδες ιδιωτών και ο Σύριζα ως αντιπολίτευση το έφερε στη Βουλή, χαρακτηρίζοντας την επιστράτευση ως "αθλιότητα"; Πότε θ' αποδοθούν ευθύνες σε Σαμαρά-Μανιάτη για την "αθλιότητα", πότε θα σταλούν στη δικαιοσύνη οι αδικαιολόγητες και  εσκεμμένες διακοπές ρεύματος σε βάρος των πολιτών;

Η SSE εγκατέστησε το 2008 στο Fiddlers Ferry σύστημα αποθείωσης καυσαερίων για συμμόρφωση προς τα όρια εκπομπής της νομοθεσίας της ΕΕ κι εξετάζει τώρα την εγκατάσταση συστήματος περιορισμού των εκπομπών οξειδίων αζώτου, προκειμένου να καλύψει τις απαιτήσεις της νέας Κοινοτικής Οδηγίας IED για τις βιομηχανικές εκπομπές. Προς το παρόν ωστόσο βρίσκεται σε καθεστώς παρόμοιο με κάποια Ελληνικά εργοστάσια, έχει δικαίωμα να λειτουργήσει επί 17.500 ώρες στο διάστημα 2016-2023.

Με τη δημοπρασία διασφάλισης ισχύος της Βρετανίας το 2014 η SSE εξασφάλισε πως το Fiddlers Ferry θα παρέχει 422MW το χειμώνα του 2016 και 1294MW για ένα έτος απ' τον Οκτώβριο 2018. Αλλά το ρεπορτάζ που δημοσιεύει η Telegraph αποκάλυψε πως η SSE εξετάζει το ενδεχόμενο να σπάσει τα συμβόλαια, να πληρώσει τη σχετική ρήτρα και να κλείσει πρόωρα το εργοστάσιο, καθώς τα λεφτά απ' τα συμβόλαια δεν την καλύπτουν. Στη δημοπρασία διασφάλισης ισχύος του Δεκεμβρίου 2015 η SSE δεν πέτυχε να εξασφαλίσει συμβόλαιο για το Fiddlers Ferry.

Η Βρετανία έχει το δικό της φόρο άνθρακα, που καθιστά ακριβή την ηλεκτροπαραγωγή από κάρβουνο. Πρόκειται για την πολιτική "πράσινης ανάπτυξης" των προηγούμενων ετών της κυβέρνησης Κάμερον με τους Φιλελεύθερους, που γυρίζει τώρα μπούμερανγκ εναντίον τους. Και μπορεί τον περασμένο Νοέμβριο να εξήγγειλαν στροφή στην ενεργειακή πολιτική, με επιστροφή σε δοκιμασμένες τεχνολογίες πυρηνικών και φυσικού αερίου, αλλά θέλουν να κλείσουν μέχρι το 2025 όλα τα παλιά ανθρακικά εργοστάσια κι αυτό δημιουργεί ασφαλώς προβληματισμούς στην SSE για τη σκοπιμότητα των επενδύσεων περιβαλλοντικής συμμόρφωσης ενός εργοστασίου ηλικίας ήδη 45 ετών.

Οι αναρτήσεις μας δημοσιεύονται στο greeklignite.blogspot.gr και στο Facebook, στη διεύθυνση Greeklignite! Πατήστε "Μου αρέσει" (Like) στη σελίδα μας, για να έχετε πιο άμεση ενημέρωση! Και ανοίγετε τις αναρτήσεις, καθώς το Facebook δεν θα σας τις εμφανίζει καθόλου στη ροή αν δει πως δεν τις ανοίγετε.

Σαν να μην έφτανε η απειλή για κλείσιμο του Fiddlers Ferry, ήρθε "καπάκι" μια μελέτη του Ινστιτούτου Μηχανολόγων Μηχανικών, που λέει πολύ απλά πράγματα: το κλείσιμο των παλιών πυρηνικών και των ανθρακικών εργοστασίων μέχρι το 2025 θα δημιουργήσει ένα έλλειμμα ισχύος 40%-55% μέχρι το 2025 και η Βρετανία δεν έχει ούτε το χρόνο ούτε τους πόρους ούτε και επαρκές κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό για να κατασκευάσει τα νέα πυρηνικά και τις μονάδες συνδυασμένου κύκλου φυσικού αερίου που θέλει η νέα πολιτική των Συντηρητικών. Η εξάρτηση από τις διεθνείς καλωδιακές διασυνδέσεις θα είναι και επισφαλής και πιο ακριβή. Τα σχέδια να κατασκευαστούν νέα εργοστάσια φυσικού αερίου είναι μη ρεαλιστικά, καθώς απαιτούνται 30 νέα εργοστάσια σε λιγότερο από μια δεκαετία, τη στιγμή που την τελευταία δεκαετία η Βρετανία έκτισε μόλις τέσσερα τέτοια εργοστάσια. Και δεν υπάρχει χρόνος μέχρι το 2025, που θα κλείσουν τα ανθρακικά εργοστάσια, για να κατασκευαστεί οποιοδήποτε άλλο πυρηνικό πέραν του προγραμματισμένου Hinkley Point C.

Δεν μας λέει βέβαια κάτι το νέο το Ινστιτούτο Μηχανολόγων Μηχανικών, καθώς απ' τον περασμένο Μάιο το ιστολόγιο είχε δημοσιεύσει την τριλογία "Η ασφάλεια ηλεκτροδότησης και πώς να τη χάσετε", με τις περιπτώσεις της Ελλάδας, της Γερμανίας και της Βρετανίας. Και το Φεβρουάριο 2015 είχαμε δει πως "η πιο αιολική από ποτέ χώρα που κινδυνεύει να μείνει πρώτη χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα" είναι βεβαίως η Σκωτία, αυτή που "παρήγαγε το 97% των αναγκών της από αιολικά".

Δημοσιεύουμε βεβαίως όλα αυτά τα νέα για τις διάφορες χώρες για να πληροφορούμαστε όλοι τα παθήματα των άλλων και να μην τα επαναλαμβάνουμε, όπως στο πρόσφατο παρελθόν κανείς δεν διδάχθηκε κάτι απ’ τη "φούσκα" των Φ/Β στην Ισπανία. Δυστυχώς όμως φαίνεται πως η χώρα είναι καταδικασμένη, κανείς δεν δείχνει διάθεση να μάθει κι ο Σύριζα φαίνεται να μας ετοιμάζει με τη σειρά του "ενεργειακές δημοκρατίες", που θα καταλήξουν βεβαίως σε ενεργειακές ανοησίες. Ο ηλεκτρισμός είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για ν’ ασχολούνται μαζί του οι πολιτικοί, και ακόμα περισσότερο σε μια χρεοκοπημένη χώρα. Να ‘ναι καλά ο λιγνίτης των Σκοπίων, της Βουλγαρίας και της Τουρκίας, να εγγυάται και τη δική μας ηλεκτροδότηση, όπως το θέλει άλλωστε η ΕΕ, για να μη μείνουμε και από ρεύμα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου