Ενσιλωτής

Το ιστολόγιο λειτουργεί στο περιβάλλον του Google Blogger και ο Blogger χρησιμοποιεί cookies για την παροχή των υηρεσιών, την ανάλυση της επισκεψιμότητας και τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας του χρήστη. Με την περιήγηση στο ιστολόγιο αποδέχεστε τη χρήση των cookies.

Παρασκευή 7 Αυγούστου 2015

"The Customer is Always Right - Ο Πελάτης έχει πάντα δίκιο", αλλά πού κι από ποιον θα το βρει;

"Ο Πελάτης έχει πάντα δίκιο" τιτλοφορείται μια έκθεση, που κυκλοφόρησε στα μέσα Ιουλίου από το Βρετανικό "think tank" Policy Exchange και τα πράγματα "αγριεύουν" απ' την πρώτη-πρώτη πρόταση του δελτίου τύπου, με το οποίο δόθηκε στη δημοσιότητα η έκθεση: "The average household energy bill has risen by £120 over the past five years purely due to ill thought through energy and climate policies which fail to put affordability at the heart of policymaking. - Ο λογαριασμός ενέργειας του μέσου νοικοκυριού αυξήθηκε κατά 120 στερλίνες την τελευταία πενταετία ακριβώς εξαιτίας απερίσκεπτων ενεργειακών και κλιματικών πολιτικών, οι οποίες απέτυχαν να βάλουν την οικονομική προσιτότητα στο επίκεντρο της χάραξης πολιτικής".

Η έκθεση λέει πως δεν φταίνε μόνο οι εταιρείες, φταίει εξίσου κι η κυβέρνηση, που απέτυχε επί μακρόν να βρει μια ισορροπία ανάμεσα στην οικονομική προσιτότητα και στην προσπάθεια απανθρακοποίησης της οικονομίας. 

Η έρευνα διαπίστωσε πως: 
  • Το μέσο νοικοκυριό ξοδεύει 1340 στερλίνες/έτος για ηλεκτρισμό και αέριο και το ποσό αυτό αντιπροσωπεύει το 6%-8% του συνολικού εισοδήματος. Τα χρήματα αυτά είναι πάνω απ' τα διπλά που ξοδεύει το ίδιο νοικοκυριό για ρούχα και παπούτσια.
  • Ο λογαριασμός αυτός έχει αυξηθεί κατά 240 στερλίνες κατά τα τελευταία πέντε χρόνια (2009-2014) και η μισή αύξηση οφείλεται σε παράγοντες που ελέγχονται όχι από τις εταιρείες ενέργειας, αλλά από την κυβέρνηση, με τη μορφή των φόρων άνθρακα, επιδοτήσεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την ενεργειακή απόδοση. Αυτά αποτελούν πλέον το 7% του μέσου λογαριασμού και το κόστος δικτύων αντιστοιχεί σε επιπλέον 22%. Ποσοστό 34% του λογαριασμού για το μέσο νοικοκυριό ελέγχεται πλέον αποκλειστικά απ' την κυβέρνηση, ενώ για μια μικρή επιχείρηση το ποσοστό ανεβαίνει στο 47%. 
  • Τα νοικοκυριά θεωρούν τους λογαριασμούς ενέργειας ως τους πιο δύσκολους για να καταλάβουν τι γράφουν κι επιπλέον θεωρούν πως δεν μπορούν να ελέγξουν τη συνολική δαπάνη, αντίθετα με τις υπόλοιπες δαπάνες του νοικοκυριού. Καθόλου περίεργο λοιπόν που οι λογαριασμοί ενέργειας είναι ο υπ' αριθμόν ένα παράγων ανησυχίας για τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. 
  • Οι προβλέψεις δείχνουν ότι οι εγχώριες τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας θα μπορούσε να αυξηθούν κατά 18% έως το 2020 σε πραγματικούς όρους κι αυτό οφείλεται σε περαιτέρω αυξήσεις στο κόστος της ενεργειακής και κλιματικής πολιτικής. Αντίθετα, το κόστος χονδρικής της αγοράς ενέργειας δεν συνέβαλε στην αύξηση στους λογαριασμούς κατά την περίοδο 2009-2014 και τώρα πέφτει.

Οι μακροπρόθεσμες προβολές δείχνουν πως στη δεκαετία 2005-2014 οι τιμές του αερίου στη λιανική για τον τελικό καταναλωτή αυξήθηκαν 185% και του ηλεκτρικού 120%, πολλές φορές πάνω απ' τον πληθωρισμό. Τόσο τα νοικοκυριά όμως όσο και οι επιχειρήσεις, σύμφωνα με την έρευνα, το μόνο που ζητούν είναι "οικονομικά προσιτή ενέργεια" κι εκφράζουν αυξανόμενη δυσπιστία τόσο κατά των πολιτικών όσο και κατά των εταιρειών ενέργειας. Και οι πολιτικοί με τη σειρά τους εμπιστεύονται όλο και λιγότερο τις εταιρείες ενέργειας. 

34 πάροχοι έχουν αποδείξει πως η ενέργεια είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να την αφήσεις σε ιδιώτες, που η μοναδική τους έγνοια είναι πώς να "γδάρουν" τους καταναλωτές. Μια "ωραία ατμόσφαιρα" έχει γίνει η "απελευθερωμένη" αγορά ενέργειας στη Βρετανία, αυτή που κι ο Βαρουφάκης περιέγραφε στις αρχές Μαρτίου ως "παταγώδη αποτυχία". Τόσο "ωραία ατμόσφαιρα" μάλιστα, που πρόσφατα η British Gas, η μεγαλύτερη πάροχος αερίου, ανακοίνωσε πως μόνο στο 1ο εξάμηνο 2015 η κερδοφορία της, που έφθασε τα 528 εκατ. στερλίνες, έχει ήδη ξεπεράσει τη συνολική κερδοφορία για ολόκληρο το 2014 και γι' αυτό θα προχωρήσει και σε περικοπές 6.000 θέσεων εργασίας(!), προκειμένου να διασφαλίσει τα κέρδη/μετοχή. Το έχουμε πει άλλωστε κι άλλες φορές, στην ΕΕ οι πλούσιοι γίνονται καθημερινά πλουσιότεροι και οι φτωχοί φτωχότεροι. Κάτι ανάλογο ζούμε ήδη εδώ και χρόνια στην Ελλάδα, με την υπέροχη "απελευθερωμένη" και "ανταγωνιστική" αγορά τηλεπικοινωνιών, που κρατά καθηλωμένη τη χώρα χρόνια πίσω.

Οι αναρτήσεις μας δημοσιεύονται στο greeklignite.blogspot.gr και στο Facebook, στη διεύθυνση Greeklignite! Πατήστε «Μου αρέσει» (Like) στη σελίδα μας, για να έχετε πιο άμεση ενημέρωση! Και ανοίγετε τις αναρτήσεις, καθώς το Facebook δεν θα σας τις εμφανίζει καθόλου στη ροή αν δει πως δεν τις ανοίγετε.

Ας αφήσουμε τη Βρετανία και να πάμε τώρα στα δικά μας: οι 1.340 στερλίνες/έτος, που ξοδεύει το μέσο νοικοκυριό για ηλεκτρισμό και αέριο, δηλαδή για ρεύμα και θέρμανση και ζεστό νερό χρήσης, είναι περίπου 1.903 ευρώ, (με την τρέχουσα ισοτιμία EUR/GBP=0,7042). Οι Βρετανοί γκρινιάζουν πως πληρώνουν πολλά και λάβετε υπόψη πως όχι μόνο δεν ζουν σε χρεοκοπημένη χώρα, αλλά είναι τόσο ευχαριστημένοι απ' την κυβέρνηση Κάμερον, που πριν δυο μήνες της έδωσαν μια εντελώς αναπάντεχη αυτοδυναμία. Στη χρεοκοπημένη Ελλάδα πόσα πληρώνει το χρόνο το μέσο νοικοκυριό για ηλεκτρισμό και θέρμανση; Ας μας πουν η Τρόικα, οι Θεσμοί, το Κουαρτέτο, όποιος τέλος πάντων ασκεί την οικονομική πολιτική τα τελευταία πέντε χρόνια, που ζούμε στο καθεστώς των μνημονίων, αν τα όσα πληρώνει το μέσο νοικοκυριό του επιτρέπουν να είναι βιώσιμο και γιατί άραγε δεν θα έπρεπε να προσπαθεί να κάψει στο τζάκι ακόμα και τα δέντρα της γειτονιάς για να ζεσταθεί, όπως είδαμε τον περασμένο χειμώνα να συμβαίνει. Γιατί μπορεί "Ο Πελάτης να έχει πάντα δίκιο", αλλά πού κι από ποιον θα το βρει;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου