Ενσιλωτής

Ενσιλωτής

Τρίτη, 7 Απριλίου 2015

Έτσι θα μέναμε χωρίς ρεύμα το Σάββατο 4 Απριλίου 2015. Τι είναι ΤΟ ΜΟΝΟ που μπορεί να μας σώσει;

Ένα απ' τα επιχειρήματα των οπαδών των αιολικών είναι πως "κάθε στιγμή κάπου φυσάει", οπότε αν γεμίσουμε την Ελλάδα, την Ευρώπη, τον πλανήτη ανεμογεννήτριες, ε, δεν μπορεί, θα έχουμε και ρεύμα. Φυσικά αυτό απαιτεί να έχουμε προηγουμένως γεμίσει την Ελλάδα, την Ευρώπη, τον πλανήτη και καλώδια μεταφοράς υψηλής και μέσης τάσης, καθώς και μετασχηματιστές, αλλά εντάξει, εκεί θα μείνουμε; Έχουμε π.χ. τη Siemens και την ABB να μας εφοδιάζουν, τι θέλετε επιτέλους, να μείνουν οι Γερμανοί και οι πολυεθνικές χωρίς αντικείμενο;

Η τυπική καμπύλη λειτουργίας μιας ανεμογεννήτριας είναι όπως φαίνεται στο πάνω σχήμα: για να ξεκινήσει να περιστρέφεται η ανεμογεννήτρια θέλει μια ελάχιστη ταχύτητα ανέμου, συνήθως 3,5m/s (12,6Km/h ή 3 Μποφόρ). Αποδίδει το ονομαστικό της φορτίο όταν ...
η ταχύτητα του ανέμου περάσει τα 14m/s (50,4Km/h ή 7 Μποφόρ) και μέχρι τα 25m/s (90Km/h ή 9 Μποφόρ). Πάνω απ' τα 90Km/h, στα 10 Μποφόρ, ο άνεμος είναι πολύ δυνατός και οι ανεμογεννήτριες διακόπτουν τη λειτουργία για λόγους αυτοπροστασίας. Αυτό το καταρχήν θεωρητικό διάγραμμα απεικονίζει στην πραγματικότητα πολύ πιστά τη λειτουργία των ανεμογεννητριών του εμπορίου, όπως βλέπουμε στις καμπύλες απόδοσης των Enercon E70 και Vestas V52-850kw. Πρόκειται για ανεμογεννήτριες που έχουν χρησιμοποιηθεί σε αιολικά πάρκα και στην Ελλάδα.

Το ίδιο βλέπουμε και στις καμπύλες απόδοσης των Vestas V90-2ΜW και V90-3ΜW, που επίσης έχουν χρησιμοποιηθεί και στην Ελλάδα. Αυτά τα νούμερα λοιπόν καλό είναι να τα κρατήσουμε, θέλουμε ανέμους πάνω από 13Km/h για να ξεκινήσει η περιστροφή των ανεμογεννητριών και πάνω από 50Km/h, δηλαδή 7-9 Μποφόρ, για να έχουν την ονομαστική τους απόδοση. Στα 3-7 Μποφόρ οι ανεμογεννήτριες περιστρέφονται, αλλά με μικρότερη απόδοση. Οπότε ερχόμαστε στο κρίσιμο ερώτημα: τι ανέμους έχουμε στην Ελλάδα;

Σε μια ανάρτηση τον περασμένο Ιούνιο είχαμε δει πως σύμφωνα με μελέτη του ΕΜΠ του 2011 για τη ΡΑΕ, η διείσδυση των 7500ΜW αιολικών μέχρι το 2020 είχε αποφασιστεί απ' την κυβέρνηση της "πράσινης ανάπτυξης" με ανεπαρκή ανεμολογικά δεδομένα, με βασικό προφανώς πυλώνα ενεργειακής πολιτικής το "βλέποντας και κάνοντας". Ήταν η ίδια απλοϊκή και εντελώς αντιεπιστημονική λογική, που έλεγε πως με το ανεκδιήγητο σχέδιο "Ήλιος" θα αγοράζαμε όλα τα απούλητα Γερμανικά πάνελ, θα βάζαμε 12.000MW Φ/Β στην Ελλάδα και θα κάναμε "λογιστική" εξαγωγή ρεύματος στη Γερμανία. Το σχέδιο "Ήλιος" φυσικά κατέρρευσε πολύ γρήγορα, αφού δεν "στεκόταν" τεχνικά πουθενά και θα διέλυε το Ελληνικό ηλεκτρικό σύστημα. Τώρα ήρθε η ώρα να καταρρεύσει και το σχέδιο "Άνεμος", που κι αυτό δεν "στέκεται" πουθενά, καθώς τα πραγματικά ανεμολογικά δεδομένα είναι αμείλικτα, όπως προκύπτουν απ' τα δεδομένα πραγματικού χρόνου του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών για όλη τη χώρα.

Πάμε λοιπόν να δούμε αν γύρω στις 14:20 το μεσημέρι του Σαββάτου 4/4 θα είχαμε ρεύμα σε περίπτωση που θα είχαμε βάλει τα 5000ΜW αιολικά, αυτά που ονειρεύονται όσοι ανοήτως λένε να μην κάνουμε τη νέα λιγνιτική μονάδα Πτολεμαΐδα 5. Θυμηθείτε πως, όπως είδαμε πιο πάνω, χρειαζόμαστε 13km/h για να ξεκινήσουν να περιστρέφονται οι ανεμογεννήτριες, προσοχή, όχι να παράγουν, απλά να ξεκινήσουν. Δυστυχώς για τους αιολικούς, μόνο σε 12 απ' τα 36 διαφορετικά μέρη της Ελλάδας, που φαίνονται στον πιο κάτω πίνακα, βλέπουμε ταχύτητες τουλάχιστον 13km/h. Μόνο σε 5 απ' τα 36 μέρη βλέπουμε ταχύτητες πάνω από 20km/h, με μεγαλύτερο το 27km/h στην Κατταβιά, στο Νότιο άκρο της Ρόδου με το Πρασονήσι, εκεί που μαζεύονται το καλοκαίρι οι λάτρεις της ιστιοσανίδας. Χρειαζόμαστε τουλάχιστον 50km/h για να πιάσουν οι ανεμογεννήτριες την ονομαστική τους απόδοση, δηλαδή σε κανένα απ' τα 36 μέρη της Ελλάδας δεν μπορούν να αποδώσουν πλήρες φορτίο

Πρώτη και καλύτερη βλέπουμε στον πίνακα την Ικαρία, με το φημισμένο "πρωτοπόρο" υβριδικό της σύστημα και το ακόμα πιο φημισμένο αιολικό δυναμικό της, αλλά διαβάζουμε ταχύτητα ανέμου ΔΥΟ-2km/h! Με τα 2km/h οι ανεμογεννήτριες στην Ικαρία απλώς αποτελούν ένα λεκέ στο τοπίο, τίποτα περισσότερο.


Πάμε και στο δεξί μέρος του πίνακα, να δούμε τον ισχυρότερο άνεμο απ' την αρχή της ημέρας. Εκεί τα πράγματα είναι κάπως καλύτερα, καθώς σε 10 απ' τα 36 μέρη κάποια στιγμή φύσηξε πάνω απ' τα 50km/h. Αυτή η στιγμή φυσικά μπορεί να ήταν στις 3 τη νύχτα, που το ηλεκτρικό σύστημα δεν ζητά πολύ ρεύμα, μπορεί να ήταν στις 10 το πρωί, δεν το ξέρουμε, εκείνο που βλέπουμε στον πίνακα είναι πως μόνο σε λίγα μέρη, κυρίως στο μέσον του Αιγαίου, κάπως φύσηξε. Σε Άνδρο, Μύκονο, Νάξο, Ίο, Αμοργό και Φούρνους. Στα υπόλοιπα μέρη, πρακτικά τίποτα, πρακτικά η χώρα, το μεσημέρι του Σαββάτου 4/4, ακόμα κι αν είχε εγκαταστήσει όχι τα 5.000 αιολικά που θέλει το WWF, όχι τα 7.500MW αιολικά της Μπιρμπίλη, αλλά τα 35.678MW της Γερμανίας, θα είχε το ίδιο αποτέλεσμα, ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΧΕ ΡΕΥΜΑ! 

Κι αν σε κάποιους τα 36 πιο πάνω μέρη φαίνονται λίγα, στον πιο κάτω πίνακα υπάρχουν κι άλλα 39, που ανεβάζουν το συνολικό αριθμό σε 75 και κάνουν τα πράγματα ακόμα χειρότερα, καθώς μόνο σε 7 απ' τα 39 μέρη βλέπουμε ταχύτητα ανέμου πάνω απ' τα 13km/h! Συνολικά σε 56 απ' τα 75 μέρη οι ταχύτητες του ανέμου ήταν τέτοιες που οι ανεμογεννήτριες θα έστεκαν και θα μας θωρούσαν αμίλητες, αγέλαστες και προπαντός εντελώς ακούνητες! Και μόνο στο Γαλαξίδι και στο Χιονοδρομικό του Παρνασσού υπήρχαν ταχύτητες πάνω από 20km/h. Θα θέλατε να πάτε για ουζάκι στο γραφικό Γαλαξίδι και στην άκρη του λιμανιού να βλέπετε και μια ανεμογεννήτρια; Δεν το φαντάζομαι και πολύ πιθανό ...



Θέλετε κι άλλα μέρη; 21km/h στο κέντρο των Χανίων (εμπρός λοιπόν να φυτέψουμε μια ανεμογεννήτρια στο ενετικό λιμάνι, να την καμαρώνουν οι τουρίστες), 13km/h στα Φαλάσαρνα, 11km/h στη Σητεία, στο Φαράγγι Σαμαριάς και στα Σταυράκια Ηρακλείου, 8km/h στα Σφακιά, στο Ακρωτήρι Χανίων και στο Τζερμιάδο Λασιθίου, 3km/h στο Σπήλι Ρεθύμνου, άπνοια στο Φουρφουρά Ρεθύμνου.

Ούτε σε μια απ' το σύνολο των 85 γεωγραφικά διεσπαρμένων περιοχών της Ελλάδας δεν είχε ταχύτητα ανέμου που να επιτρέπει λειτουργία ανεμογεννήτριας στο ονομαστικό της φορτίο! Ούτε σε μία! Ίσως κάποιοι σκεφτούν πως οι θέσεις σταθμών του Αστεροσκοπείου δεν αντιστοιχούν σε θέσεις ανεμογεννητριών και είναι θεωρητικά σωστό, αλλά, πρώτον η γεωγραφική διασπορά είναι πολύ μεγάλη και δεύτερον, το είδαμε και πιο πάνω, η απόφαση του 2010 για εγκατάσταση 7500MW αιολικών βασίστηκε σε ανεπαρκή ανεμολογικά δεδομένα.  

Ίσως πάλι κάποιοι σκεφτούν πως εντάξει, έτυχε να μη φυσούν άνεμοι το μεσημέρι, αλλά θα φυσούν το βράδυ. Λυπάμαι που θα τους στενοχωρήσω κι αυτούς, καθώς Σαββατόβραδο στις 00:30, με όλα τα καταστήματα διασκέδασης ανοικτά να ζητούν ρεύμα, οι άνεμοι επέμεναν να είναι απόντες, όπως βλέπουμε στον πιο κάτω πίνακα:


Σε 9 από 32 μέρη είχαμε το Σαββατόβραδο 4 προς 5 Απριλίου 2015 πλήρη ΑΠΝΟΙΑ. Ακόμα άπνοια είχαν η Ικαρία, η Χίος και η Λήμνος και μη μου πείτε πως "έτυχε", θα σας παραπέμψω στην εισαγωγή της Ιλιάδας και τη θυσία της Ιφιγένειας: "τυχαίνει" από αρχαιοτάτων χρόνων! Σε μόλις 3 από 32 μέρη η ταχύτητα του ανέμου ήταν πάνω από 13km/h, αλλά και σ' αυτά με μέγιστο τα μόλις 15km/h, δηλαδή οι ανεμογεννήτριες πρακτικά απλά ανάδευαν τον αέρα. Συμπέρασμα; Η εγκατεστημένη ισχύς των αιολικών δεν έχει απολύτως καμιά σημασία, σημασία έχει αν υπάρχει άνεμος και τι χαρακτηριστικά έχει. Καμιά απολύτως σημασία δεν έχει για την Ελλάδα αν υπάρχει σταθερά δυνατός άνεμος στα νησιά Φερόες, στη Σενεγάλη ή στον Κόλπο του Μεξικό. Σημασία έχει αν υπάρχει σταθερά δυνατός άνεμος στην Ελλάδα και τέτοιος άνεμος δεν υφίσταται. Το είχαμε δει άλλωστε και τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν σχολιάζαμε τη μειωμένη παραγωγή των αιολικών στην εποχή των μελτεμιών. Και μια που η Ελλάδα έχει πολλά νησιά και χρειάζεται την ακτοπλοΐα, σταθερά 7-9 Μποφόρ (για να λειτουργούν οι ανεμογεννήτριες με την ονομαστική απόδοση) σημαίνουν σταθερά προβλήματα στην ακτοπλοΐα και την παράκτια αλιεία, με τακτικά απαγορευτικά απόπλου: εάν θα έχουμε ρεύμα από αιολικά, δεν θα έχουμε παράκτια αλιεία και ακτοπλοΐα κι αν θα έχουμε ακτοπλοΐα & αλιεία δεν θα έχουμε ρεύμα από αιολικά! Το τέλειο success story!

Στις 18:30-18:45 της Κυριακής 5/4 η ίδια κατάσταση: 
στα Δωδεκάνησα όλοι οι 8 σταθμοί μετρούν ταχύτητες ανέμου μικρότερες των 13km/h, με μέγιστο τα 13km/h στη Λίνδο και την Κατταβιά Ρόδου.
Στη Θράκη μέγιστη ταχύτητα ανέμου τα 10km/h στη Σαμοθράκη. Και οι πέντε σταθμοί πολύ χαμηλά.
Στο Βόρειο Αιγαίο, που θέλουν να το γεμίσουν ανεμογεννήτριες, σε 5 σταθμούς οι ταχύτητες ήταν πολύ κάτω των 13km/h και μόνο σε Μόλυβο, Ικαρία, Λήμνο και Καρλόβασι υπήρχαν ταχύτητες από 16 έως 23km/h, κι αυτές πολύ λίγες για απόδοση ενέργειας, πολύ μακριά απ' τα 50km/h.
Στις "πολυάνεμες" Κυκλάδες με τους 18 σταθμούς μέτρησης μια απ' τα ίδια: 24km/h στην 'Ανδρο, 13km/h σε Πάρο και Σαντορίνη και τέλος, όλα τα υπόλοιπα πολύ χαμηλά.
Στη Στερεά Ελλάδα, 34km/h στο Κάβο Ντόρο, 24km/h στην Παξιμάδα Καρύστου, 19km/h στο Αιτωλικό, 18km/h στη Χαλκίδα, το Λευκοχώρι Φθιώτιδας και τη Λιβαδειά, 16km/h στο Θεολόγο, 15km/h στην Κωπαϊδα και στο Καπαρέλλι Θηβών, 13km/h στο Μόρνο 3. Αλλά πλήρης άπνοια σε Μόρνο 1 & 2, Χιονοδρομικό Παρνασσού, Πολύδροσο Φωκίδας, Σέττα Εύβοιας, Μακρακώμη και Αντίκυρα, 11km/h στο Μαυρολιθάρι Φθιώτιδας, 10km/h στην Αυλίδα (καημένη Ιφιγένεια πάλι για θυσία πας), την Ορεινή Ναυπακτία και την Αράχωβα, 6km/h στο Καρπενήσι και τους Ζάρακες Εύβοιας, 5km/h στη Μυρίκη Καρπενησίου και το Γαλαξίδι, 3km/h στο Αγρίνιο, 2km/h στην Αμφίκλεια, τη Λαμία και το Δομοκό.
Στη Μακεδονία, υψηλότερη ταχύτητα τα 19km/h στα Ριζώματα Ημαθίας, 15km/h στον Πολύγυρο. το Φωτολίβος Δράμας και το Σέλι, 13km/h στα Χιονοδρομικά 3-5 Πηγάδια & Καϊμακτσαλάν. Πλήρης άπνοια σε Βέροια, Βλάστη Κοζάνης, Βαρικό Φλώρινας, Δοξάτο Δράμας, Κοίμιση Σερρών και Φλώρινα. 11km/h στο Λιμένα Θάσου και Άρδασσα Κοζάνης, 10km/h σε Νέα Πέραμο Καβάλας, Μαυροπηγή Κοζάνης, 8km/h στην Κασσανδρεία και το Νέο Μαρμαρά Χαλκιδικής, 6km/h στα Γιαννιτσά και τη Δράμα, 5km/h στη Βεγορίτιδα, το Νευροκόπι, το Παρανέστι, την Πτολεμαΐδα, τις Σέρρες και την Ελευθερούπολη, 4km/h στη Θεσσαλονίκη, 3km/h στο Αμύνταιο, τη Σίνδο, τη Νέα Μηχανιώνα και την Κερκίνη, 2km/h σε Αριδαία, Γρεβενά, Καστοριά, Λαϊλιά Σερρών & Ασπροβάλτα. Δεν φυσάει, πώς να το κάνουμε! 

Στις 16:30-17:15 της Δευτέρας 6/4 περίπου η ίδια κατάσταση, κάπως φυσούσε μόνο στο Αιγαίο:
στη Θράκη μέγιστη ταχύτητα ανέμου τα 11km/h στην Ξάνθη και το Διδυμότειχο, πλήρης άπνοια στη Σαμοθράκη και στους Μεταξάδες Έβρου, 3km/h σε Αλεξανδρούπολη, Ίμερο Ροδόπης, Ορεστιάδα.
Στα Δωδεκάνησα κάπως φυσούσε: 11km/h στην Κω, 15km/h στην πόλη της Ρόδου, 19km/h στην Κάλυμνο, 24km/h στη Λίνδο και την Κατταβιά Ρόδου, 26km/h στην Πάτμο, 34km/h στην Κάσο και 37km/h στον Έμπωνα Ρόδου. Όχι σπουδαία πράγματα, αλλά τουλάχιστον γύριζαν οι έλικες.

Στο Βόρειο Αιγαίο επίσης κάπως φυσούσε: 6km/h σε Χίο-πόλη και Αγία Παρασκευή Λέσβου, 21km/h στη Λήμνο, 23km/h στους Φούρνους, 24km/h στην Πέτρα και το Μόλυβο Λέσβου, 37km/h στην Ικαρία, όπου επιτέλους θα δούλευε το "πρότυπο" υβριδικό, αν κάποτε ολοκληρωθεί.
Στις Κυκλάδες επίσης κάπως φυσούσε: άπνοια στην Ηρακλειά, 6km/h στη Μήλο, 8km/h στους Μέλανες Νάξου, 10km/h στην Τήνο, 13km/h στο Δαμαρίωνα Νάξου, 16km/h σε Κόρωνο Νάξου και Κουφονήσια, 18km/h στον Κυνίδαρο Νάξου, 21km/h στη Δονούσα, 24km/h στην Κέα, 27km/h σε Πάρο, Νάξο και Απόλλωνα Νάξου, 29km/h στην Ίο, 32km/h στο λιμάνι Μυκόνου, 34km/h στην Απείρανθο Νάξου, 35km/h στη Μικρή Βίγλα Νάξου και την Αμοργό, 37km/h στην Άνδρο και 42km/h στη Σαντορίνη.
Στη Στερεά Ελλάδα, άπνοια στη Σέττα Εύβοιας και το Μόρνο 2, 2km/h στην Αμφίκλεια, 5km/h σε Πολύδροσο Φωκίδας και Μόρνο 3, 6km/h σε Θεολόγο, Μυρίκη Καρπενησίου και Ορεινή Ναυπακτία, 10km/h στην Αράχωβα και το Αγρίνιο, 15km/h σε Μαυρολιθάρι Φωκίδας, 16km/h στη Λιβαδειά, την Αυλίδα το Αιτωλικό και το Δομοκό, 18km/h στην Τανάγρα, 19km/h στη Λαμία, τους Ζάρακες Εύβοιας και το Καπαρέλλι Θηβών, 21km/h στη Χαλκίδα, την Κωπαϊδα και το Χιονοδρομικό Παρνασσού, 26km/h σε Μόρνο 1, 32km/h στα Νέα Στύρα, 37km/h στην Αντίκυρα,  42km/h στο Γαλαξίδι, 45km/h στο Κάβο Ντόρο, 52km/h στην Παξιμάδα Καρύστου.
Στη Μακεδονία, υψηλότερη ταχύτητα τα 29km/h στο Κιλκίς, 27km/h στη Σίνδο, 26km/h στην Άρδασσα Κοζάνης, 24km/h στα 3-5 Πηγάδια, 23km/h στο Λιμένα Θάσου, 16km/h στις Σέρρες και την Κερκίνη, 15km/h στο Νευροκόπι και τη Βλάστη Κοζάνης, 13km/h στο Φωτολίβος Δράμας, την Αριδαία και τη Νέα Μηχανιώνα, 11km/h στη Φλώρινα, 10km/h στη Θεσσαλονίκη και τα Γρεβενά, 8km/h στην Πτολεμαΐδα, τα Γιαννιτσά, τη Νέα Πέραμο Καβάλας, την Κασσανδρεία, το Νέο Μαρμαρά και τον Πολύγυρο, 6km/h στη Μαυροπηγή Κοζάνης, το Δίο, το Δοξάτο Δράμας, τη Δράμα και την Καστοριά, 5km/h στο Αμύνταιο, 3km/h στο Παρανέστι και την Ελευθερούπολη, 2km/h στα Ριζώματα Ημαθίας και την Ασπροβάλτα. Πλήρης άπνοια στο Σέλι, τη Νάουσα, τη Βέροια, τη Βεγορίτιδα, το Βαρικό Φλώρινας, το Λαγκαδά, το Βατοπέδι.
Στην Πελοπόννησο, 44km/h στη Μονεμβασιά, 40km/h στον Ισθμό Κορίνθου, 37km/h στη Σπάρτη, 32km/h στο Γεράκι Λακωνίας, 29km/h στην Καρδαμύλη και το λιμάνι Πάτρας, 27km/h στό Ρίο και στα Λυκόχεια Αρκαδίας, 23km/h στον Κάβο-Μαλιά και τη Νεμέα, 19km/h στα Λούσικα Αχαΐας και τη Μεγαλόπολη, 18km/h στο Πανεπιστήμιο Πάτρας, 16km/h στην Κυπαρισσία και τα Σαγαίικα Αχαΐας, 15km/h στην Καλαμάτα, το Ρωμανό Πάτρας και τα Καλάβρυτα, 13km/h στα Τρίκαλα Κορινθίας και τη Λάμπεια Ηλείας. Λιγότερο από 13km/h είχαμε στην Τρίπολη, τον Πύργο, τη Φολόη, τη Ζαχάρω και την Ωλένη Ηλείας, τη Στεμνίτσα Αρκαδίας, τους Μολάους, τη Λάππα, την Κάτω Βάσια και το Καστρίτσι Αχαΐας, τα Λαγκάδια, το Κρανίδι, το Κατάκωλο, τη Βυτίνα, το Βαρθολομιό, την Αρφάρα και την Αλαγονία Μεσηνίας, το Άργος, την Ανδρίτσαινα και την Αμαλιάδα.

Κι αν δεν το παρατηρήσατε, πουθενά δεν υπάρχουν ταχύτητες ανέμου πάνω απ' τα 50km/h, προκειμένου να δουλεύουν οι ανεμογεννήτριες με την ονομαστική τους απόδοση. ΠΟΥΘΕΝΑ! Μοναδική εξαίρεση η Παξιμάδα Καρύστου το απόγευμα της Δευτέρας 6/4, με 52km/h. Μοναδική περίπτωση σε τόσες που παραθέσαμε, είναι απλά η εξαίρεση που επιβεβαιωνει τον κανόνα. Οι ισχυρότεροι άνεμοι που φύσηξαν στη διάρκεια της ημέρας σε αρκετές περιοχές υπερέβησαν τα 50km/h, αλλά αυτό δεν λέει τίποτα, σημασία έχει η διάρκεια κι όχι ένα τυχαίο στιγμιότυπο. Η ζήτηση ρεύματος έχει εντελώς συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, κορυφώνεται στο διάστημα 8-10 το βράδυ. Γνωρίζει κανείς με απόλυτη βεβαιότητα αν θα φυσάει απόψε ή αύριο, 8-10 το βράδυ; Ή το Μ. Σάββατο με την Ανάσταση; Απολύτως κανείς, ούτε καν η Μετεωρολογική Υπηρεσία. Τι ηλεκτροπαραγωγή να προγραμματίσει κανείς από αιολικά; Απλά βάζει σε ετοιμότητα τους πανάκριβους αεριοστροβίλους με φυσικό αέριο και τα πολύτιμα για τους αγρότες υδροηλεκτρικά κι ελπίζει να μη χρειαστούν. Πάμε στο άγνωστο, με βάρκα την ελπίδα!

Οι αναρτήσεις μας βρίσκονται και στο Facebook, στη διεύθυνση Greeklignite! Πατήστε «Μου αρέσει» (Like) στη σελίδα μας, για να έχετε πιο άμεση ενημέρωση! Και ανοίγετε τις αναρτήσεις, καθώς το Facebook δεν θα σας τις εμφανίζει καθόλου στη ροή αν δει πως δεν τις ανοίγετε.

Τα συμπεράσματα της σημερινής ανάλυσης όχι μόνο δεν διαφοροποιούνται, αλλά ταυτίζονται πλήρως με τα συμπεράσματα για τη Βρετανία και τη Γερμανία, που είδαμε σε προηγούμενες αναρτήσεις. Ταυτίζονται με τις εκθέσεις που μιλούν για αξιοπιστία αιολικής ισχύος 1,25% έως 10%, ταυτίζονται με την παραδοχή του ΑΔΜΗΕ για αξιοπιστία αιολικών 10%. Και μάλλον πολύ είναι το 10%, όπως έδειξαν τα πιο πάνω στοιχεία. 

Η τυχαιότητα των ανέμων καθιστούν την αιολική ενέργεια εντελώς ακατάλληλη για παραγωγή ηλεκτρισμού, η εντελώς ακανόνιστη καμπύλη της αιολικής παραγωγής δεν μπορεί με τίποτα να προσαρμοστεί στην πολύ ομαλή καμπύλη ζήτησης φορτίου, όσο κι αν είναι αυτό. Η αιολική ενέργεια μπορεί να αξιοποιηθεί μόνο αν παρεμβληθεί αποθήκευση, σε μπαταρίες ή ταμιευτήρες νερού, προκειμένου η αποθηκευμένη ενέργεια να αποδίδεται ελεγχόμενα και ανάλογα με τη ζήτηση, να εξομαλυνθεί δηλαδή η καμπύλη. Στο ήδη υψηλό οικονομικό/περιβαλλοντικό/κοινωνικό κόστος των αιολικών πάρκων προσθέστε το κόστος των ταμιευτήρων και της αντλησιοταμίευσης, προσθέστε το κόστος των καλωδίων υψηλής/μέσης τάσης για μεταφορά της ισχύος στο σύστημα, προσθέστε το κόστος στην κοινωνία από την αλλαγή χρήσης των ταμιευτήρων από αντιπλημμυρική και αρδευτική χρήση σε καθαρά ηλεκτροπαραγωγική και θα καταλήξετε μ' ένα εξωφρενικό λογαριασμό, χρήματα απαγορευτικά για οποιαδήποτε χώρα, πολύ περισσότερο για μια χρεοκοπημένη χώρα. Χρήματα που πηγαίνουν στη διόρθωση της αναξιοπιστίας των αιολικών και μάλιστα με αμφίβολα αποτελέσματα, καθώς η χωρητικότητα τόσο των ταμιευτήρων νερού όσο και των μπαταριών δεν είναι απεριόριστη. Οπότε γιατί να μην τα δώσει κανείς εξαρχής σε άλλα, πολύ πιο αξιόπιστα συστήματα;


Περιμένουμε συνεπώς απ' τη νέα κυβέρνηση να αλλάξει σύντομα την Υπουργική Απόφαση της Μπιρμπίλη τον Οκτώβριο 2010, που καθόριζε πως πρέπει να βάλουμε 7500MW αιολικά μέχρι το 2020, καθώς θα πρόκειται για εντελώς πεταμένα λεφτά, που θα γεμίσουν εντελώς συγκεκριμένες τσέπες και θα διασφαλίσουν την πολύ μεγάλη συμμετοχή του πανάκριβου φυσικού αερίου στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας. Αυτό ακριβώς που, όπως είδαμε χθες, προσπαθεί ν' αποφύγει η Ιαπωνία και βάζει λιθανθρακικά εργοστάσια, ενώ προσπαθεί να επαναφέρει και τα πυρηνικά της στη μετά Φουκουσίμα εποχή. Και βέβαια δεν πρέπει ποτέ να ξεχνούμε πως, όπως μας είπε από πέρυσι η περίφημη Μελέτη Επάρκειας Ισχύος 2013-2020 του ΑΔΜΗΕ, στην Ελλάδα "αρκετές μονάδες Σ[υνδ.] Κ[ύκλου] που εγκαταστάθηκαν μετά το 2004, λόγω της τεχνολογίας τους, εμφανίζουν υψηλά τεχνικά ελάχιστα, πράγμα αρνητικό σε ένα μελλοντικό σύστημα με υψηλή διείσδυση ΑΠΕ έντονης στοχαστικότητας": σε απλά ελληνικά, αρκετές μονάδες φυσικού αερίου που έγιναν μετά το 2004, ΔΕΝ μπορούν να ανεβοκατεβάζουν εύκολα φορτία, παρακολουθώντας τα σκαμπανεβάσματα της ταχύτητας των ανέμων. Μόνο τα υδροηλεκτρικά μπορούν να το κάνουν αυτό.

Αν πρέπει οπωσδήποτε να βάλουμε κι άλλες πανάκριβες ΑΠΕ, λόγω των διεθνών υποχρεώσεων της χώρας, τότε είναι απολύτως προτιμότερο να βάλουμε Φ/Β στέγης στα μη διασυνδεμένα νησιά: τα Φ/Β είναι πολύ πιο αξιόπιστα απ' τα αιολικά, οι τιμές των πάνελ έχουν πέσει, με το Ν.4254/2014 οι ταρίφες έχουν πέσει, τα μη διασυνδεμένα νησιά ηλεκτροδοτούνται με πανάκριβο πετρέλαιο και το καλοκαίρι, που έχουμε τους πολλούς τουρίστες και τη μεγάλη κατανάλωση ρεύματος, τα νησιά μας είναι ηλιόλουστα. Τα Φ/Β δεν αποδίδουν το χειμώνα, αλλά τότε τα νησιά έχουν μόνο το μόνιμο πληθυσμό και οι ανάγκες είναι πολύ μικρότερες. Φ/Β στέγης σημαίνει ιδιωτικές επενδύσεις από πολλούς (κι όχι απ' τη ΔΕΗ με την προβληματική αυτή την περίοδο ρευστότητα, λόγω των ανείσπρακτων λογαριασμών), σημαίνει μείωση της κατανάλωσης και των εισαγωγών πετρελαίου -άρα εξοικονόμηση συναλλάγματος-, μείωση των ΥΚΩ που μας επιβαρύνουν όλους στους λογαριασμούς της ΔΕΗ, μείωση των δαπανών της ΔΕΗ για πετρέλαιο. Σημαίνει πως μπορούμε να εμφανίσουμε τα νησιά μας ως "πράσινα" σε όσους τουρίστες ενδιαφέρονται για "πρασινάδες". Και ίσως μπορεί να ξαναλειτουργήσει κάποιο ή κάποια απ' τα έξι εργοστάσια Φ/Β που έχουμε στην Ελλάδα κι έκλεισαν απ' τον ανταγωνισμό των Κινέζων. 

Στις 01:00 της Κυριακής 5 Απριλίου το πραγματικό φορτίο ήταν μόλις 4.985,09MW, πολύ χαμηλό, αλλά η συμβολή των αιολικών ήταν πρακτικά μηδενική. Και φυσικά νυχτιάτικα τα Φ/Β ήταν κι αυτά ένα ολοστρόγγυλο μηδενικό. Ακόμα κι αν είχαμε στην Ελλάδα τα 74GW αιολικά+Φ/Β της Γερμανίας, πέντε φορές τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ από όλες τις πηγές στην Ελλάδα, η συμβολή τους θα ήταν ΜΗΔΕΝ!

ΤΟ ΜΟΝΟ που σώζει τη χώρα,  
αν θέλουμε να έχουμε ρεύμα, είναι
  να γίνει γρήγορα η νέα λιγνιτική μονάδα Πτολεμαϊδα 5,  
άλλος δρόμος ΔΕΝ υπάρχει! 

Και μετά την Πτολεμαϊδα 5,
γρήγορα να γίνει και η Μελίτη 2,
όπως το φωνάζουμε από πέρυσι.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου